فیلم مستند کشند قرمز
به کار گردانی : ایمان و احسان رضائی نویسندگی و گفتار متن : امین امیری تصویربرداری : محمود شهبازی با ایفای نقش : محمد سایبانی - سولماز نوروزی - حسین شرف - علی امامدادی - سارا سایبانی - مدیر تولیدی و کمک کارگردانی : احسان نفیسی طراحی صحنه و لباس : عیسی صادقی - تدوین صداگذاری و جلوه های ویژه :ایمان رضائی دستیار تصویری رضا نوروزی - حسن راستین - معین فرجی - امین باصره - عکس روح اله بلوچی -حسن راستین- معین فرجی - محمد نفیسی تهیه کننده محمد معین رضائی و با تشکر از: خوبیار سالاری -سیده حمیده جاهد - مهندس مسعود منصوری - و تمامی کسانی که در ساخت این فیلم به ما یاری رساندد .
کشند قرمز پنجمین فیلم مشترک احسان و ایمان رضایی است. این فیلم که اجازه اکران عمومی ندارد توسط برادران رضایی برای علاقهمندان فیلم یک نسخه کپی و پخش شده است. بعد از ”جنگ در همسایگی” این دومین فیلم رضاییهاست که توقیف می شود. “کشند قرمز” به لحاظ ساختار با کارهای پیشین شان متفاوت است و بر خلاف فیلم های قبلی که بیشتر از تصاویر مستند استفاده می کردند، رگه های داستانی دارد. پیدا کردن رشته ی ارتباطی بین معضل زیست محیطی منطقه با چالش های سیاسی و اجتماعی که گریبان گیر این خاک است،حرف نگفته و ظریفی است که “کشند قرمز” به خوبی آن را روایت میکند. فیلم کشند قرمز مخلوطی از جمال احمد و پالایشگاه، معبد هندو ها و ابراهیم منصفی، ژنرال و شکارچی،رضایی ها و امیری، دریا و کشند قرمز است که هر کدام با حرف تازه ای بر سر مخاطبش فرو می ریزد. فیلم ذهن بیننده را سخت درگیر می کند و بی قفه انبوهی از اطلاعات(توسط راوی) و نشانه ها (با تصاویر) بر سر مغز بیننده خالی میکند که سلامت اندیشیدن را از بیننده اش سلب مینماید. جنس صدای راوی همجنس “کشند قرمز” نیست! برخورد خشک و سخت او با کلمات و تلاشش برای رسیدن به یک صدای آشنا گوش بیننده را مسموم و آلوده ی خود میکند. در حالی که فیلم روایی است و اهمیت و نقش او سازنده و موثر میباشد. انتخاب بازیگر یکی نقاط قوت این اثر است. هر چند که برخی از بازیگران کار تا به حال بازیگری نکرده اند اما فیزیک مناسبشان کاملا همخوان با کاراکترهای فیلم است. که کارگردان به خوبی توانسته از این گروه، بازی موفقی بگیرد. ریتم مناسب فیلم و تدوین هوشمندانهاش بیننده را همراه میکند اگر صدای باز دارندهی راوی مانعش نبود.